Laiturilla Mökkikirje

 Höyrylaiva on niin saimaata

Mökkikirje 4/2016 | Kirjoittanut: Seppo Toivonen


Ei ole sattuma, että puolet Suomen vanhoista höyrylaivoista seilaa nykyisin Saimaalla. Ennen tieverkoston kehittymistä höyrylaivoilla oli
poikkeuksellisen suuri merkitys juuri repaleisella Saimaalla. Asutusta oli paljon saarilla, joihin ei ollut pääsyä kuin vesitse, ja vesitse kulkivat
helpoimmin myös rahdit. Höyrylaivojen voimanlähteenä oli luonnollinen valinta. Vettä sai järvestä ja polttopuuta olivat rantametsiköt täynnä.

Parhaaseen aikaan, 1900-luvun alkuvuosikymmeninä, Saimaalla oli parisataa höyrylaivaa reittiliikenteessä ja turistiristeilyissä sekä satoja
tervahöyryjä ja hinaajia rahti- ja puukuljetuksissa. Höyrylaivaliikenne hiipui vähitellen maantie- ja rautatieyhteyksien kehittyessä.
Nyt Suomen Höyrypursiseuran perinnelaivarekisterissä on noin 80 höyrylaivaa, suurin osa yksityiskäytössä.

Halkolotjan hinaajan uusi elämä

Puumalassa kotisatamaa pitävä S/S Antero on yksi näitä arvokkaan kiireettömästi puksuttavia historiallisia aarteita. Se rakennettiin vuonna 1924 Varkaudessa Lehtoniemen telakalla hinaajaksi Valtion rautateiden puukuljetuksia varten ja teki työjuhtana viimeiset keikkansa 50 vuotta sitten ristiinalaisen Löydön sahan palveluksessa.

Antero on ollut 1970-luvulta lähtien Ari Juvan perheen käytössä. Sitä on voinut myös tilata karhean nostalgisiin elämysmatkoihin - sellaisiin,
joilla voi kokea sadan vuoden takaisen höyrylaivojen ajan karuuden ja kauneuden.

Että voikin olla nautinnollista matkustaa kiireettömästi ja melkein äänettömästi tyynellä Saimaalla, saunoa hinaajan kylkeen kiinnitetyn entisen
halkolotjan saunassa, yöpyä suojaisissa lahdelmissa ja tutustua hyväkäytöksiseen höyrykoneeseen.

Höyrykoneen viehätys

Opit, että höyrykattilan lämmitys on aloitettu jo edellisenä päivänä ja höyrykonetta on lämmitetty vähintään tunnin ajan ennen liikkeelle lähtöä - vähitellen, jotta höyry saadaan kulkemaan koneen läpi turvallisesti.

Kun matkaan päästään, kone pyörittää verkkaiset 150 - 180 kierrosta minuutissa suoraan suureen potkuriin, joka työntää laivaa keskimäärin
kahdeksan solmun vauhtia.

Konemestari Tuomas Juva, toisen polven höyrylaivakippari ja -konemestari,  käy kerran tai kaksi tunnissa työntämässä lisää halkoja tulipesään
ja voitelemassa messinkisen tippakannun kanssa koneen liikkuvia osia. Laivan kyljestä suihkuaa mäntien tahtiin lauhdevettä takaisin järveen.
Rauhoittavaa.


Konemestari Tuomas Juva työn touhussa.

Historiallisia aarteita

Höyrylaivaromantiikka elää Saimaalla vielä noin 40 vanhassa laivassa, joista yksikään ei ole enää tavaraliikenteessä. Useimmat ovat omistajiensa
rakas ja kallis harrastus.

Hienoimmasta päästä syntyessään oli Savonlinnan kaupungin omistama S/S Savonlinna, joka aikoinaan rakennettiin kuljettamaan varakkaita
kylpylävieraita Lappeenrannasta Savonlinnaan. Laivassa on 12 kahden hengen makuuhyttiä ja samettiverhoillut salongit. Nyt se tekee tilausristeilyjä.

Nykyinen S/S Punkaharju aloitti punkaharjulaisten tilallisten osuuskunnan laivana, joka vei päivittäin maidot meijeriin ja tilojen muut tuotteet torille. Nyt se on pitkän tauon jälkeen palannut samoille vesille reittiliikenteeseen Savonlinnan ja hotelli Punkaharjun välille.

Puumalalaisen Miettulan sahan tarpeisiin vuonna 1907 rakennettu rahtilaiva S/S Wenno kuljetteli sahan lopetettua Enso-Gutzeitin rahteja Saimaalla ja Suomenlahden rannikolla. Nyt sen omistavat Puumalan kunta ja Puumalan Veneseura. Se tekee maisema- ja tilausristeilyjä.

Vuosittain järjestetään regatta ja muita yhteisiä höyrylaivatapahtumia.

http://www.visitmikkeli.fi/risteilyt

Kiinnostaisiko höyrylaivaristeily perhelaivalla? S/S Antero on tilattavissa miehistöineen rennolle, retkeilyhenkiselle risteilylle, joka räätälöidään toiveiden mukaan . Koska Antero on Juvan perheelle harrastus, miehistön saaminen edellyttää etukäteissuunnittelua ja aikataulujen sovittelua. Hinnoista ja saatavuudesta kannattaa olla sähköpostitse yhteydessä Tuomas Juvaan. Anterossa voi yöpyä korkeintaan 20 henkeä, suuremmille ryhmille hankitaan mukaan toinenkin alus tai järjestetään osa majoituksesta maihin.

tjuva@hotmail.com